|
|

 |
 |
Veien så langt skulle gå relativt
fort å beskrive. Det hele startet i 2002 da Georg skulle føre
seg og sin Honda VFR (?) til Halden på det obligatoriske
rånemøtet 1. mai. Det skulle vel være relativt unødvendig å si
at invitasjonen om å sitte bakpå, ble besvart med et stort JA,
akkompagnert av en nikking som ville fått selv den mest
hardbarkede crash-test-dummy til å frykte for whiplash.
Nikkingen gikk etterhvert over i
et stivt, men bredt smil. Det skyldtes delvis at man fort blir
svimmel av konstant nikking, og at det mildt sagt ville
forstyrret føreren med en nikkedukke bakpå. Siden det var første
gang jeg satt bakpå en motorsykkel i mitt liv, var det vel en
muskel som instinktivt grep et godt fast tak i både Georg og
sykkelen. Den enslige nerveimpulsen skulle raskt bli avbrutt av
et kraftig brøl, og to personer, 100 kg metall og plast som ved
hjelp av 100 "fola-fola-blakken"er forflyttet seg fra 0 - 100
km/t på 3,4 sekunder.
Det ble raskt klart at å nyte
vinden i hjelmen med hendene på knærne mens man smiler til alle
fotobokser i 150 km/t, er en følelse man kan venne seg til. Med
andre ord skal det ikke mer til for å hekte meg. Dog kan
følelsen forsterkes, og det klarte et par personer i Volda.
Det vil si egentlig tre
personer. Fredrik og Synnøve fikk det for seg at
motorsykkellappen var tingen å skaffe seg i studietiden. Etter å
ha hørt og sett - og nevnte jeg hørt? - om deres eskapader på to
hjul, var det ingen vei utenom. Det var bare å ringe Rotevatn
Trafikkskule og melde seg på første og beste motorsykkel kurs. |
|
|
Med teorikurset
unnagjort og nok kjøretimer i kjøregården vokste smilet enda et
par cm nærmere ørene da jeg for første gang endelig skulle kjøre
på veien. Og som om det ikke var nervøst nok å kjøre Kawasakien
ut på offentlig vei for første gang i mitt liv, skulle det
gjøres med 100kg smørblid sunnmøring bakpå. For det viktigste
man kan lære er visst at "Kummelokk, det hater me" og "Vi likar
fart og spenning når det er trygt". Dermed var det bare å gi mer
gass og nyte turen. Nedturen kom selvsagt etter oppkjøring.
Inntil da hadde jeg tross alt kjørt motorsykkel jevnlig i noen
uker, men så var det ubønnhørlig slutt på langturer med
Rotevatn, og dertil egnet skifting etter regnværsturen. Dermed
ble fremtidens mål satt - i prioritert rekkefølge: JOBB - BOSTED
- MOTORSYKKEL.
Kort sagt har jeg jobb. Jeg har et sted å bo (puh!) - alt om
hvilket du kan lese på
www.rudfoss.no - hvor blir det av motorsykkelen. Og hvilken
sykkel vil man ha? (Du kan si jeg vel
har bestemt meg mer eller mindre nå, eller...) |