Harley-Davidson HARLEY-RUDFOSS TROMSØ Rudfoss.no

HARLEY-DAVIDSON SPORTSTER 883/1200

     
 
  Selv om følelsen av vind i nakken, numne bein og ikke minst sitte rett opp og ned med hendene på knærne og smile til fotobokser i 150 er en følelse som absolutt er verdt å ta vare på, er det ikke nødvendigvis en slik sykkel jeg vil ha. Og etter å ha vurdert en Honda VT Shadow 750, og et par andre, har jeg via folk som har peil på slikt, endt opp med Harley-Davidson Sportster som min drømmesykkel.

Det er ingen tvil om at en sint japansk sykkel - med et enda sintere forsikringsselskap - ville være underholdende, men i maks ti minutter. Eller fra Moss til Gøteborg. Dessuten blir man forsikret i hjel før man i det hele har sjansen til å kjøre seg i hjel. Det er lite "R" i Sportster, nok et pluss. Dermed er spørsmålet bare hvilken størrelse? 883 ccm eller 1200 ccm?


Og hvor er vel bedre å få litt input på området - når man har lest alt som er av tester av sykkelen - enn et MC-forum? Så hva er fordelene med 883? Jo syklene er billigere, og mindre. Hvilket kan vise seg å være et poeng for en nybegynner. På den annen side vil man jo ikke risikere at drømmesykkelen virker for liten etter et par sesonger heller.

Så hva er da fordelene ved en 1200? Åpenbart mer saft til å vippe forbi de fire bilene frem til den ene gamle mannen med hatt som har den raskeste bilen i verden og derfor alltid er først i køen. En annen overraskende ting som kan vise seg fordelaktig er at enkelte større sykler oftere kjøpes av eldre førere [les: godt over 30] og således har en snillere skadefrekvens, og billigere forsikring.

Et par velmenende gode råd senere sitter jeg mer igjen med en følelse av at det eneste som hjelper er en tur til den lokale Harley-sjappa. Rundt 80 kilo, en bunt muskler og 100-laken - lapper, tusendaler eller gryn, mel eller hva du vil - for lett, tror jeg det heller får vente en stund til.

Det blir vel en gang lommeboka - eller banken - som avgjør om det blir 1200 eller 883 kubikk. Men som jeg ble fortalt: "Ønsker du både bunndraget og muligheten til et lite "røsk" forbi en bil eller fire, så tenk 1200. Ihvertfall om du vil ha på ei rype bakpå. 883'n har ikke nok pulver i kassa dersom dama veier stort mer enn en sixpack."

Skulle gjerne rappet sykkelen som stod utenfor jobben her om dagen. En splitter ny Sportster 1200S. Sportsutgaven med doble bremseskiver foran og helstøpt felg. Det som fikk meg til å tenke to ganger før jeg gikk siklende vekk fra sykkelen - bortsett fra visse moralske dilemmaer som visstnok oppstår i det man rapper en sykkel - er i hovedsak at utenfor jobben, samtidig er uten for en tatoveringssjappe på andre siden av gata. Uten nøkkel og med små forhåpninger om å komme mange meterne før en eller annen bunt av en fyr eventuelt ville gitt mitt vakre ytre en real bulk, gikk jeg nå heller videre...

 
©  2006 www.rudfoss.no